Coby5000-op-reis.reismee.nl

De kop is eraf!

Op zaterdagavond 10:00 uur vertrek vanaf schiphol, best wel gespannen, wat gaat dit me allemaal brengen? Afijn, de reis naar Dubai verloopt prima Emirates is een prima maatschappij, iedereen een eigen display, eigen film, eigen zijhoofdsteunen zodat ook bij het slapen je hoofd niet omvalt. Voldoende ruimte, de stoel naast me is leeg,zelf zit ik aan het gangpad. Op het scherm kan je ook kiezen tussen beeld van drie camera’s: vanaf de staart over het gehele vliegtuig heen, eentje die naar beneden kijkt, en eentje bij de neus van het vliegtuig. Je kan je eigen koffer ingeladen zien worden, ziet of de piloot wel een beetje recht op de baan taxiet, dat ook de piloot niks ziet als het mistig is, afijn, elk voordeel heeft nadelen om maar met Cruif te spreken.

In Dubai, de vraag hoe kom ik bij m’n hotel? Enigszins verbaast stap ik uiteindelijk in de gratis hotelshuttel, die me als een vip, alleen voor mij naar het hotel rijdt. Het bed ziet er verleidelijk uit en 1,5 uur later wordt ik om half 10 wakker, zou er soms ontbijt zijn? En ja, dat is zo. Heerlijke verse ananas, meloen, Indiase kurkuma, gele rijst, scarmbled eggs, Griekse yoghurt, koffie, croissant het gaat er allemaal erg goed in….

Voor de middag schrijf ik me in voor een city tour, het ontbijt mag dan prima zijn, de ligging van het hotel is pet: ver buiten het centrum, rechts wordt gebouwd aan een nieuw hotel, links is het een zandbak, ervoor ligt een goverment trainingscentrum en een weg. Afijn de tour is een drama, de taxidriver spreekt geen engels, doet een poging zoveel mogelijk te laten zien, zonder toelichting en laat ons uitstappen alleen bij shoppingcentras… om 15:00 uur terug in hotel. Waar ik opnieuw in slaap val, na zessen wakker wordt voor een heerlijk diner (ongeveer hetzelfde als het ontbijt, maar dan ook met vis erbij). Ik maak de fout om een pilsje te bestellen, die gaat me 11 euro kosten, het diner kost daarnaast nog 12 euro…. :

Undecided

Ik wordt keurig gewekt door het hotel om 6:15 uur, via de bus weer naar het vliegveld gebracht, de 380 weer van emirates voor een vlucht naar Sydney. Eveneens weer camerás en toch ook weer hetzelfde nadeel van het vorige toestel: die temperatuur die schijnen ze niet goed in te kunnen regelen, dan weer koud dan weer warm. Het ligt niet aan mij, iedereen, pakt een deken als ik het koud krijg en gooit hem weg als ik het ook warm krijg… tja zo slaap je natuurlijk weinig. Deze vlucht zit wel vol, gelukkig zit ik weer aan het gangpad.

De transfer verloopt prima, de volgende 380, nu wat meer voorin.. Grappig, elk vliegtuig heeft toch ook zijn eigengeluid(jes). Afijn dan in Auckland, 15:00 geland. Lekker zonnig weer, net als in Dubai overigens. Zou de tent door de douane heenkomen? Ja zonder enige blik, of vraag zo door de controle. Heb ik daarom alles gepoetst?

Op naar de auto, en dat gaat mis. Mn limiet op mn creditcard schijnt onvoldoende te zijn en ik krijg ook onduidelijkheid of WTC, die de autohuur heeft geregeld, wel een verzekering heeft geregeld. Al met al ga ik met de taxi naar mn host. Dat is daar prima, gezellig, leraar, ik krijg eigen slaapkamer en badkamer. Een groot modern huis, ingericht in nepalese stijl, bijzonder combi, wel erg leuk. Na een gezamenlijke avondwandeling naar de supermarkt voor mijn avondeten en ontbijt, zoek ik mn bed op.

De volgende ochtend, inmiddels di 4 maart, mn host doucht om 7:00 uur en is 20 minuten later het huis uit. Ik draai me nog even om. Afijn, na een douche, naar beneden, koffie, ontbijtje prima, zo’n host. Het is warm buiten, na wat gedoe kan ik rond 12:00 vertrekken met de tram om de auto op te gaan halen. Ik merk dat betalen in nieuw zeeland lastig gaat worden, nergens kan ik met mn bankpas betalen, want nergens wordt maestro geaccepteerd. Wel overal visa, maar daarbij wordt nergens om een pincode gevraagd. Naar ik later begrijp pas bij bedragen hoger dan 80 NZD. Kortom, of cash of via visa betalen. Treinkaartje betalen met visa. Nu krijg ik de auto wel mee, en ja links rijden en links schakelen dat gaat goed, maar met rechts je knipperlichten aan moeten geven blijkt wel lastig. Het kost me 4 hele dagen voordat ik dat echt op de automatische piloot doe..

Na het ophalen van de auto beland ik gelijk in de eerste file, en ja het vasthouden van je mobiel vanwege de navigatie is niet wat je lang wilt doen.. ook was ik een usb carlader vergeten mee te nemen. Op terug weg kom ik langs een heuvel (de one tree mountain), welke ik beklim en een fantastisch overzicht op Auckland geeft. Er staat best wel veel bomen en 1 monument. Het is warm en klam, mn conditie is nog niet wat het zou moeten zijn. Via de supermarkt, waar ik indiase kurkama salade en spinazie quich haal terug naar host. Daar was het huis donker, want inderdaad zij hadden een avondprogramma. Ik had het rijk alleen.

Wo, 5:45 net als gisteren wordt ik wakker van het eerste en enige vliegtuig wat er overkomt bij mn host, en die 3 kwartier later weer op zijn terugweg opnieuw over komt… om 7:00 uur hoor ik mn host douchen en vertrekken. Ik draai me om en sta om 9:00 uur op voor de douche, koffie, yoghurt. Vandaag staat Auckland centrum op het programma, mn tablet is kapot gegaan ( tenminste hij gaat niet meer aan) en ik heb geen zwempak in mn tas gestoken. 7 weken in een warm land zonder een keer te kunnen zwemmen, hoe heb ik dat kunnen vergeten? Ik besluit met de auto naar de tram te gaan, tenslotte stopt de tram midden in het centrum. Inderdaad in het centrum wel wat winkels, maar niet vreselijk veel. Wel mn tablet ergens afgegeven, zou morgen klaar zijn. Een paar zwempakken gezien, maar ja de nieuwe wintercollectie hangt overal in de winkels, daar passen blijkbaar geen zwempakken in…

Met een supermooi, klein te verpakken handdoek en fancy waslijn ga ik terug naar trein, door naar het winkelcentrum van Auckland: Sylvia Park. Inderdaad daar zijn wat meer winkels te vinden, maar geen zwempak. Met 2 nieuwe zomerbroeken, 1 blouse ga ik via de supermarkt terug naar host, waar deze avond wel licht brand. Net als de eerste avond, staat Cricket op, de nationale sport. Ik leer dat Nederland best een aardig cricket team heeft, maar niet op het wk staat. Ik begrijp nu ook wat die rijtjes cijfers op het display in het vliegtuigen waren: WK cricketuitslagen . Aan het eind van de avond neem ik afscheid van mn host, spreken we af waar ik de sleutel leg morgen en ga ik naar bed.

Om 9:00 uur weer op, vandaag ga ik afscheid nemen van het luxueuze vakantiebestaan in dit huis, en doe een paar verzoeken voor hosters voor die avond. Niemand reageert echter.. afijn, mn tablet is wel klaar, dus eerst met auto naar het centrum tablet ophalen. Inderdaad gerepareerd, blijkbaar was er kortsluiting ontstaan bij de kabel aansluiting. Doe er voorzichtig mee, het zal niet langer dan een half jaar nog mee gaan…. Terug bij de auto begint het te gieten, het druppelde al wel, maar dit is anders. De snelweg op en na 50KM eraf, wegens het dreigend in slaap te vallen achter dat stuur… ik beland in een tja, gok/koffie/dancing achtig geval, waar drie mannen met aanwezige buik aan de pils zitten…met een motel en kaaswinkel ernaast.. afijn, nadat bekend wordt dat ik uit Holland kom, krijg ik alle aandacht, de muziek wordt zachter gezet, de koffie is gratis en mag ik het gastenboek invullen. Een halfuurtje later wakker verder die snelweg op, die inmiddels smaller is geworden en minder druk. Omdat het rond 18:00 is, zie ik er vanaf om nog door te rijden naar mn host en sla ik af naar Raglan, mede op advies van de pilsdrinkers. Inderdaad, aan de kust een erg leuke camping. Inmiddels is het zonnetje doorgebroken en kan ik op mn gemak de tent opzetten. Dan zie ik een rood lampje flikkeren op het dashboard van de auto. Niet eerder gezien... pak het boekje er maar bij. Na de cardlimiet, het beperkt gebruik van de bankpas, een kapotte tablet, kan een kapotte auto er ook nog wel bij denk ik.. Het boekje zegt inderdaad dat dat lampje zou moeten gaan knipperen, 30 seconden nadat de sleutel eruit gaat. Waarom heb ik het dan nog niet eerder gezien? En waarom zie ik het bij geen andere auto? Wat rondgevraagd, niemand begrijpt er wat van, ik rij een rondje over de camping en alles lijkt normaal te werken. Ik vind het best, ik zoek mn slaapzak op, het is klam en eigenlijk best wel koud. Ben blij dat ik mn winter slaapzak per ongeluk heb meegenomen.

Het regent s ’nachts, het is grijs maar droog als ik opsta. Na de douche besluit ik een dag langer te blijven en op zoek te gaan naar een gorge en een waterfall en een bergtop. Bij de receptie, de kaart opgehaald en weg. Het wordt steeds helderder, dus dat moet, met al die regen in de zon een goeie waterval te worden!

Goed, na een kronkel weg, die overgaat in een kronkel berg gravelweg, begin ik me af te vragen waar het naar toe gaat en besluit ik de auto te parkeren en verder te voet te gaan. Nu kon ik immers nog wel keren op die weg. Na 3 kwartier lopen, kruis ik de grens van het national park en na nog een half uur, sta ik op de parkeerplaats van de gorge. Achteraf had ik best verder met de auto kunnen rijden… Maar het was een aardige klim geweest, goeie oefening. Afijn, waar is nu die Gorge, waar is die bergtop? Wel een uitkijkpunt op de gorge, met onwijs veel wind. Ergens diep ver weg lijkt wel een gorge te kunnen liggen, waar is dan het pad daarnaartoe? Ik vind een klein sluip, kruip door paadje, stijl naar beneden, ik volg dat een tijdje, glij toch wel regelmatig weg op mn gympen, en besluit te terug te gaan.. dat zie ik ook een pad bij het bord van de parkeerplaats, zou dat naar de top moeten gaan? Ook dat volg ik een tijdje, is smal pad, erg veel bomen, en dan bedenk ik mij: hoe zit het met de slangen enzo hier? Is dit nou echt wel handig? Er was niemand, ook niet op die parkeerplek… de bergtop zat in een donkerbui gehuld, die donkerder leek te worden… ik besluit terug te gaan naar de auto. Tenslotte had ik ook niet echt veel water bij me…

Goed 3.5 uur later ben ik weer bij de auto, draai hem om, rij terug. Blijf even staan kijken bij de whalebay, waar de golven onwijs hoog zijn, de lucht donkerder wordt, veel wind, erg mooie golven te zien zijn. Ik maak een paar filmpjes… verder terug, en dan begint het onwijs te plenzen, zou mn tent wel goed staan? Via de supermarkt, terug, ja het is droog vanbinnen. Ik besluit dat het een mooi moment is om aan het logboek te gaan werken, uploaden? Misschien even aan te loggen op kantoor. Zou Rene soms wat willen weten? Hoe zou Astrid zijn begonnen? En waar ga ik morgen naar toe? Kortom, ik heb een Wifi toegang nodig…. Het weerbericht op de tv geeft ook voor morgen veel regen af aan deze kant van het eiland. Morgen ga ik niet verder naar het zuiden, maar steek ik het eiland naar het oosten over, naar de zon! Al heb ik aan de oostkant geen interessante dingen gevonden ….

Reacties

Reacties

Gert van der Linden

Hai Coby,

Nou, dat klinkt gelijk al als een zeer avontuurlijke reis met veel zaakjes om op te lossen.... Maar... dat lukt je zo te lezen prima!!! :-) Geniet!!!!!
Greeeettzz
Gert

Marieke

Wow Cory! Wat een avontuur! Ik bewonder je om je lef en je probleemoplossend vermogen! En dit is pas de eerste week... ik heb ademloos gelezen: blijf schrijven, ben zo benieuwd naar je volgende etappe ???? veel plezier onderweg ???? Marieke

Marieke

De vraagtekentjes waren smileys... ;-D

Karl Mulder

Ha Coby,

tsjonge, denken wij dat we hier met projecten wat meemaken, leuk om je te volgen. Gelukkig geen last gehad van de cycloon een eind verderop(?) Heel veel plezier verder.

gr. karl

Paul

Hoi Coby,
Ik heb net je blog gevonden. Ik weet niet of je nu nog in Nieuw Zeeland bent, maar hier nog een paar tips voor het Zuid-Eiland: Walvissen kijken bij Kaikoura en de Frans Jozeph en Fox gletsjers aan de westkust.

Groeten, Paul

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!